Jokun roolissa

"Kuinka sie Minna löysit tällaisen Kapua-hankkeen?" minulta on kysytty monta kertaa. Minä luulen että se johtuu perimmiltään siitä, että olen melkoisen usein ollut siinä "Jokun" roolissa - ihan työkseni - ja muutaman kerran vapaa-ajalla.  

Ihmiset - ihan tutkitusti on sellainen Bystander effect sivustaseuraaja-vääristymäksi nimetty ihmisaivojen logiikkavirhe.   

Minäpä luulen että monivuotinen roolini tuuraajana, väliaikaisena, lisävoimina, varamiehenä, on karsinut minun aivoistani osan tästä logiikkavirheestä. Olen oppinut että juuri minua tarvitaan nyt - Pue viitta päällesi ja pelasta maailma. Sinä olet JOKU! 

No ehkei se ihan noin teatraalisesti tapahdu mutta ihan hyvin voi arvostaa itseään yläkanttiin ja mietiskellä paikkaansa tilannepalapelissä. Kokeilla vaikka mielikuvaa: otetaan työpaikalta Joku-siivooja viikoksi pois - katsotaan, wc:tä, roskiksia, kahvihuonetta.... irrotetaan Joku-kokki työpaikkaruokalasta puoleksi viikoksi.  Järjestetään mielessä yleisötapahtuma niin että tekee kaiken itse - huomaa että olisi kyllä hyvä jos olisi Joku apuna?
Kun tietää, että 13 vuotias lapsi joutuu lopettamaan koulunsa mennessään naimisiin - olisiko hyvä, että olisi Joku, joka yrittää muuttaa asioita?

Erinomaista valmennusta Jokun rooliin olen saanut tehdessäni keikkatöitä monta vuotta. Koska me pistettiin tässä Kapua-asiassani VMP:n kanssa roolit vaihtoon - tällä kertaa VMP on minulle Joku, kerron sen niinkuin se heillä toimii. 

Casting Joku


"Ei kukaan tule sua töihin hakemaan sieltä kotisohvalta"

Maailma on mullistunut ja vanhat sanonnat voi heittää kansanrunousarkistoon.
Kun täyttää työhakemuksen netissä, sen saa tehdä vaikka kotisohvalla.

”Lähti kuin telkkä pöntöstä” voidaan myös vaihtaa: ”kuin Minna sohvalta”.
Nimittäin joskus se työtilanne tulee niin, että minun puhelimessa lukee Varamies Reijo:”Reijo tässä moi. Onko sulla minkälainen tilanne?”  - noo ei mulla tässä mitään – ” Kuule, kun xxxx:llä on yksi sairastapaus ja tarttettais pikaisesti tuuraamaan… Niin että, pääsisitkö lähtemään?”
Kai se noin yksi tunti on ollut nopein.

Mutta ei aina ole kiire. Joskus taas haetaan pitkäaikaisia tuurauksia tai vallan rekrytointia ja silloin ei ole tarvetta kiirehtiä. Josko kerkeisit joku päivä. Ja jos katsoisit onko kaikki tiedot ajan tasalla VMP- tililläsi. Ja saahan siellä toimistollakin käydä, ihan muuten vaan jos tsemppiä tarvitsee.
Se on vähän niin kuin niiden homma, että työnantajan ei tarvitse kuluttaa aikaa etsimiseen ja itse löytää mitä etsii, vahtaamatta jatkuvasti työpaikkailmoituksia. 

Vuokratyöllä on tai on ollut suotta huono maine. Olen tehnyt kymmenisen vuotta töitä osittain vuokratyönä ja suurin osa töistä toistuvasti samoille työnantajille. Molemmat on tullut palveltua hyvin. Minä itse ja myös työnantajat ovat saaneet tarvitsemansa ja Reijo on hoitanut paperit  – paitsi että luin juuri että niillä on siellä joku robotti – eikä sekään hoida papereita vaan dataa – bittejä – tietokantaa. Mihin tämä maailma on menossa!

Vastikään piti tarkistaa veroehdotus. Se robotti on nyt sitten järjestänyt minun kaikki työpaikat niin helppoon järjestykseen ettei tarvitse entiseen tapaan kaivaa paperista kalenteria lainkaan laskeakseen työmatkakilometreja. Miten helpoksi on elämä mennyt! 

Vapaus!




Saan itse valita. Vaikka en ole yrittäjä vaan työntekijä saan itse valita työpaikat joihin menen.
Minulle vuokratyöfirman kautta työskentely on ollut kuin lisävarmistus. Kyllä kymmenen vuoden aikana on tapahtunut monenlaista. Koskaan en ole lähtenyt työpaikasta ennen sovitun työrupeaman päättymistä, mutta niitä työpaikkoja on, joihin en ole koskaan mennyt uudelleen. Olen vain ajatellut ”onneksi en ole tuolla töissä”.  Eivät kaikki työpaikat ole sopivia itselle tai jotkut eivät kenellekään, mutta tällainen työskentely antaa vapauden valita.

Olen minä lomiakin pitänyt. - Ei kukaan jaksa jos ei lepää. Kaikki palkkaan liittyvät maksut on hoidettu puolestani. Lomaraha maksetaan aina palkan yhteydessä, sen olen laittanut sivuun juuri tätä hetkeä varten. 




Minä uskon, että kaikki Te, jotka huomasitte että tosiaan! Minäkin olen Joku. Minä tosiaan voin sivuuttaa Bystander effect:in ja tehdä, tarttua ja puuttua - osallistua. 

Maksa tästä 5€ keräystililleni


 Kapua-Kirgisia 2017 keräystä hallinnoi Väestöliitto ja sen keräämät varat käytetään Kynnys ry:n, Taksvärkki ry:n ja Väestöliiton monivuotisiin kehitysyhteistyöhankkeisiin terveyden ja koulutuksen edistämiseksi Nepalissa ja Keski-Aasiassa. 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elektronista varustelua

Kuinka tätä pitäisi seurata?