Vakuuttavasti ja turvallisesti

Tunsin itseni vanhaksi.

Olen 52v ja haluan kiivetä vuorelle. Vielä äsken olin nainen parhaassa iässä - ja äsken oli vain muutama viikko aiemmin.

Kuinka rupsahtaminen tapahtui?


Aloin etsiä vakuutusta Kirgisian matkaa varten. Ennalta tiesin, että kaikilla vakuutusyhtiöillä ei ole tarvitsemaani vakuutussisältöä, mutta että ikäkin!


Pari vuorikiipeilijöiden yleisesti käyttämää tipahti pois kun ylitin neljäkymmentä vuotta. Oma vakuutusyhtiöni nosti kädet pystyyn kun lähimpään sairaalaan oli enemmän kuin päivän matka. Viimeiset kaksi pysyivät ohuessakin hapessa mukana kunhan en käytä lisähappea. Lisämaksua molemmat ottavat viimeisen kiipeilyosion köysistä ja jääraudoista, vaikka ihan varsinaista kiipeilyä meidän ei tarvitsekaan tehdä: köysi on apuna lumiosuudella- ihan vain vakuudeksi.

Kaksi viimeistä vakuuttajaa pääsivät sisällöissä täysin samaan, lopulta ainoastaan hinta ratkaisí. Molemmat vaativat, että matkan pitää olla hyvin suunniteltu ja siellä on oltava opas.

Oppaamme Mandassa ovat kokeneita vuoristo-oppaita ja kohde on suunniteltu niin, ettei erityistaitoja tarvita - eikä ihan monimutkaisia varusteitakaan. Mutta! Aina kun ylitetään 3000m suurella todennäköisyydellä jokaiselle tulee jonkunlaisia tuntemuksia tai oireita. Oireita lievitetään etenemällä verkkaisesti ja aklimatisoimalla, eli jokaisen päivämatkan lopuksi palataan hiukan alemmaksi yöpymään ja muutenkin korkeutta noustaan maltillisesti.

Muita mahdollisia ongelmia saattaa aiheuttaa vieras bakteerikanta ja hygienia. Monet Kapua-konkarit ovat muistuttaneet juuri näistä.

Lääkkeet


Niinkuin rokotustarinassani kirjoitin "en oo koskaan kipee". Minua todellakin jännittää onko kohtalolla minulle säästettynä vuosisadan tauti, juuri matkamme ajalle.

Olen jokseenkin pihalla tästä lääkintätouhusta. Suosituksesta olen hommannut probiootteja. Pienen leikkausoperaation jäljiltä minulla on tulehduskipulääkettä, sideharsot ja laastarit saa normaalisti mitään selvittelemättä apteekista.

Olen kuullut että lääkärit inhoavat sitä, että asiakas saapuu vastaanotolle lääkesuositus mukanaan. Sellaisen kokeilun aion ensi viikolla tehdä "Asetatsoliamidi 250mg tabletteja ja laajakirjoinen antibioottikuuri bakteeritulehduksiin." Olen varautunut siihen että ensimmäisen kohdalla lääkärin kasvot alkavat nykiä. Ensimmäinen mainittu on silmänpaine- ja epilepsialääke, mutta käytetään myös vuoristotaudin oireisiin.

Eiköhän tästä selvitä. Jos ongelmia tulee sanon että "kaveritkin sai" - eikös se ole aina pätevä peruste?



Kieltämättä vakuuttaminen ja mahdollisien sairauksien ajatteleminen on ikävää. No välttämätöntä se silti on - tai no - ainakin viisasta.

Tue meitä kampanjassamme Väestöliiton, Taksvärkki ry:n ja Kynnys ry:n omarahoitusosuuden kerryttämiseksi kehitysyhteistyökohteissa Keski-Aasiassa ja Nepalissa.

Keräystilini löydät täältä




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elektronista varustelua

Kuinka unelma rahoitetaan?

Jokun roolissa