Vedenpitävästi

Olen varmaan varsin tyypillinen mukavuudenhaluinen kansalainen. En oikeastaan tiedä miten vaatteeni toimivat erilaisissa sääolosuhteissa. Toki! olen lukenut vaatteitteni ominaisuuksista mutten kuitenkaan muista varsinaisesti mitä niiden ominaisuuksista on luvattu. Ei tarvitse! Maalla asuvana liikun yleensä autolla ovelta ovelle ja välttelen muita sääolosuhteita kuin auringonpaistetta.

Ensi elokuussa matkustamme Kirgisiaan. Kaupungeissa on odotettavissa lämmintä kesäistä säätä. Vuoristovaellusosuutemme vie meidät yhä ylemmäs ja jatkamme Inylchek-jäätikölle, Putevodniy-jäätiköltä Komsomolskiy - ja Dikiy-jäätikölle ja vielä Pesnja Abayan huipulle. Vuoriston sääolosuhteet saattavat muuttua nopeasti ja joka tapauksessa jäävirrat hohkavat ikuista kylmyyttä.

Talviolosuhteet testasinkin pakkasten aikaan.

Nyt keväiseen aikaan oikulliset säät ovat suosineet varustetestausta.
Matkavarusteidemme erittäin rajoitettu painovaatimus suosii monikäyttöisiä ja keveitä vaatteita.

Jos jotain pitää välttää, niin pitkäaikaista palelemista - tiedättehän, kun on sellainen kylmä ettei se lähde moneen tuntiin vaikka lämpötilanne on korjattu.

Kevään sää on pysytellyt nollan molemmin puolin. Loistava sää kokeilla varusteita.

Takki - takit. Untuva on kevyt ja lämmin materiaali, se myös menee pieneen tilaan. Mullahan on untuvatakki. Monta vuotta vanhassa takissani on kuitenkin vetoketjuongelma - muovinen ketju on kulunut niin, ettei se huonosti asettuessaan pysy kiinni, enhän minä sellaisen kanssa uskalla lähteä paikkaan, jossa keskittyminen ja ajattelu ei ehkä ole kirkkaimmillaan.
Kevytuntuvatakit on saletisti keksinyt joku tavaransa itse repussa kantava. Uusi hupullinen takkini on helppo sulloa repun taskuun, eikä se paina juuri mitään. Jokainen gramma on kuitenkin "mitään" kun omat varusteensa kantaa vähähappisessa korkeudessa.

Varsinainen vaellustakki on joustavuudestaan huolimatta vedenpitävä - ja se asia on testattu usean tunnin räntäsateessa.  Saumat ja aukot ovat kriittisiä paikkoja. Saumat ovat teipattuja ja aukkojen rakenne sellainen että vesi valuu aina ulkopuolelle. Ei riitä että kangas ilmoitetaan vedenpitäväksi, samalla saumojen tulee olla! Mikä parasta: nykyisissä teknisissä materiaaleissa veden- ja tuulenpitävyys ei sulje joustavuutta pois.


Housuissa olen päätymässä ohuisiin kuorihousuihin ja kerroksellisuuteen niiden alla. Kuorihousut ovat puettavissa märällä tai tuulella mutta normaalina vaelluspäivänä joustavat treenihousut ovat mukavuudessaan parhaat.

Vaelluskengät saivat esittää taipumuksensa jäällä kävellessä, en varonut ollenkaan jään päällä ollutta loskaa ja vettä, nauhallisinakin hyvin suunnitellut kengät säilyvät kuivina - tai siis kengän sisus säilyy. Villasekoitesukat pitänevät jalan lämpimänä, vaikka jostakin kengän raosta vettä jalkaan joutuisikin.
Sittemmin kuralätäköt ja räntä ovat saaneet koetella kenkien ominaisuuksia.

Eipä silti unohdeta sitä tärkeintä: Kaikki tämä siksi, että maailmassa on paljon korjattavaa. Minä valitsen tukea niitä hankkeita, joita Taksvärkki ry, Kynnys ry ja Väestöliitto toteuttavat Keski-Aasiassa ja Nepalissa. Järjestöt tarvitsevat kipeästi omarahoitusosuuden jotta Ulkoministeriö voi maksaa hankemäärärahat täysimääräisinä.

Kannusta minua unelmassani ja lahjoita täällä.



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elektronista varustelua

Kuinka unelma rahoitetaan?

Jokun roolissa